dinsdag, maart 15, 2011

Nachtegaal van slag?

In mijn berichtje van zondag vermeldde ik de nachtegaal die al op 13 maart boven in de boom zat te zingen. Mijn broer zag op de Veluwe op dezelfde dag een nachtegaal in de tuin van mijn ouders. Veel te vroeg in het jaar volgens vogelkenners. In het vogelboek staat dan ook: de nachtegaal is een zomergast en is in Nederland slechts te horen van eind april tot begin juni. Een fout in de determinatie zul je denken, maar dat denk ik niet.
nachtegaal
Mijn broer heeft het vogeltje een hele tijd gezien en hij weet wel wat van vogels. Ik heb zeker een kwartier geluisterd naar mijn nachtegaal en ik ken geen vogel met zo'n repertoire. Een zanglijster is een eentonige krasser vergeleken bij deze woordkunstenaar. Een boomleeuwerik zingt wel mooi, maar maar 1 deuntje. Een veldleeuwerik is virtuoos, maar hangt stil in de lucht tijdens zijn zang. Overigens hebben al deze vogels niet zo'n mooi afwisselend en compleet gezang als de nachtegaal.
spreeuw
Ik heb voor de zekerheid www.ratata.nl er nog eens op nageslagen en wat ik hoorde was een nachtegaal. De enige vogel die qua zangstem kan concurreren is een spreeuw. Maar in de boomtop zat een klein bruin onooglijk vogeltje, en dat is de spreeuw zeker niet. De spreeuw die in de nok van ons huis nestelt kan er anders ook wat van. Hij is een echte stadsjongen; ik heb de ringtones van Siemens en Nokia voorbij horen komen in zijn concerten. Maar als je ze vergelijkt is hij meer een variétéartiest, de nachtegaal meer een operazanger.

Nou weet ik dat de vogelboeken zeggen dat de nachtegaal pas zingt vanaf eind april, maar ik denk dat dat een beetje achterhaald is. Het klimaat verandert en dat is het duidelijkst te zien in de jaargetijden. Die beginnen eerder en zijn ook wat duidelijker te herkennen. De eerste melding van een zingende nachtegaal die ik kon vinden in 2010 viel op 30 maart. In 2009 werd er een zingende nachtegaal waargenomen op 5 april en in 2008 op 31 maart. Dat is dus standaard een maand vroeger dan eind april, wat nog in de vogelboeken staat. Ik hoorde een nachtegaal op 13 maart, 2 weken eerder dan wat tegenwoordig standaard is. Niet onwaarschijnlijk na een vroege winter. En nou maar hopen dat hij de bode was van een vroeg en lang voorjaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.