donderdag, april 30, 2009

Koninginnedag met een zwart randje

Je komt thuis, zet de tv aan en wilt nog even zien wat er in Apeldoorn gebeurt op koninginnedag. Ik had vanmorgen even gekeken, maar ik had niet eens gezien wat de koningin draagt. Maxima had een mooie veren decoratie in haar haar en dat vond ik beter dan een hoed. De vier schoondochters van Margriet stonden te poseren voor fotografen, arm in arm en met 1 hoogzwangere dame ertussen. Prins Floris klom op een fiets om de lucht in te gaan en WA klom voorop een tandem om te winnen met blaasvoetbal. Mooi weer, gemoedelijk, zoals koninginnedag bij voorkeur is.

En dan zet je een paar uur later de tv aan en ziet net een zwart autootje tegen de naald in Apeldoorn botsen. Ik ben er wel eens geweest, mijn ouders wonen op fietsafstand. Het is een heel groot dorp met ruimte voor brede straten en dus mooi ruimte voor veel publiek. Ik kon even niet bevatten wat ik zag: mijn gezicht voelde koud aan en ik begon te trillen. Welke idioot rijdt daar nou? En dan zie je beelden van verschrikte agenten en journalisten en is de mooie dag in 1 keer verpest. Wat een drama, wat een verdriet. Een aanslag, of in ieder geval opzet blijkt op dit moment.

Koninginnedag zal wel veranderen, hoewel…. De koningin zal niet al te lang meer koningin blijven als ze slim is (en dat is ze) en als ze het zichzelf gunt (en dat hoop ik) om nog gewoon van haar kleinkinderen te genieten met een iets minder zware werkweek. En het wordt langzamerhand tijd dat de kinderen meekomen op koninginnedag en dan moet je toch een iets meer statisch evenement organiseren denk ik. Het wordt weer tijd dat het publiek beweegt langs de koning(in) omdat er straks wel heel veel troonopvolgers rondlopen. Of het een defilé wordt, of nog iets anders maakt niet uit. WA kan zelf wel wat verzinnen denk ik.

Om je nou door 1 terrorist je feestje af te laten pakken vind ik ook wat ver gaan. Eén gekwetste persoon of terrorist of hoe je hem ook noemen moet die in een autootje probeert onze enige echte feestdag te verknallen. Want dat is koninginnedag, veel meer dan 5 mei. We blinken al niet uit in feestdagen, de meeste zijn saai of commercieel. Er zijn natuurlijk kerkelijke feestdagen, maar dat is wel even een ander soort van feest. Net zo fijn en intensief, maar gewoon anders van karakter.

Geef ons koninginnedag terug! Natuurlijk kon het vandaag niet verder, het gezelschap was ooggetuige van een dodelijk ongeluk en het was gewoon ook gevaarlijk om door te gaan voordat de politie de kans had om uit te zoeken of het meer was dan 1 malloot in een auto. Maar ik hoop dat Beatrix straks kans ziet om even op tv te komen en om te zeggen dat dit feest van ons allemaal is en dat we dat volgend jaar gewoon weer gaan vieren. En alle zwarte Suzuki’s moeten dan verplicht een oranje strikje om hun antenne. Want het is ONS feestje en niet dat van een terrorist. Lekker puh!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.