donderdag, maart 12, 2009

Prik

Au. Mijn linkerarm is stijf en doet pijn. En dat heb ik helemaal aan mijzelf te danken. Vanmorgen hebben we bij de GGD prikken gehaald: DTP en Hepatitis A. Vooral de DTP hakt er in, de hele arm doet pijn en ik voel me niet lekker. Ik wist dat dat kon gebeuren hoor, maar zo erg als nu heb ik nog nooit last gehad van een injectie. Gelukkig zijn de boodschapjes binnen en zitten we nu met een kop thee achter het beeldscherm.

Je wordt wel even met je neus op de feiten gedrukt tijdens zo’n afspraak met de verpleegkundige. Behalve de ziekten die je al kent, zoals malaria, maak je ook kans op allerlei soorten diarree, cholera, knokkelkoorts. Dat laatste is niet bewezen overigens. De Aedes-mug vliegt wel rond in Zuid-Afrika, maar of hij besmet is is niet duidelijk. Of zij besmet is bedoel ik, het zijn altijd vrouwtjesmuggen die prikken. Je moet je gewoon goed met DEET insmeren als je in dichtbevolkte gebieden bent, want daar vliegt de mug rond.

Nou moet ik me in elk tropisch of subtropisch gebied wel goed insmeren met DEET. Vandaag heb ik geleerd hoe dat zit met zonnebrandcrème en DEET. Eerst doe je de zonnebrandlotion op, dan wacht je tot het in je huid getrokken is en dan pas DEET. Anders kan het mekaar negatief beïnvloeden. DEET op slijmvliezen is ook geen pretje maar dat wist ik al. Gelukkig is er de stick van Autan. Met een hoog percentage DEET, maar zonder de vreselijke stank en veel vriendelijker voor de huid. Die kan goed op oogleden en neus.

Het brengt meer met zich mee dan ik gedacht had, zo’n reis. Toch blijft het vooruitzicht heerlijk. Al is het een hap uit je portemonnee, de ervaring zal onvergetelijk zijn. En ach, misschien win ik het geld terug. Gisteren op de markt won ik 1/5e staatslot, toch wel erg leuk. Al verdien ik de dure wandelschoenen maar terug die ik toen kocht. En de prikken (€90 p.p.) en de slaapzakken (40€p.p.) en de treinreis van en naar Schiphol (20€p.p.. Dat laatste is eigenlijk wel spotgoedkoop, we vliegen ’s nachts dus kunnen overdag naar Schiphol reizen. De laatste paar keer vloog ik in de vroege ochtend, en dan heb je de keus tussen de laatste trein en uren rondhangen, of een taxi, of duur parkeren. Allemaal niet fijn, gewoon een dagtrein is prettiger.

De pijn neemt nu een beetje af, dus ik kan weer meer zin krijgen in de reis. Nu eerst maar eens verder met een nieuwe sollicitatiebrief. En weer een gesprek, en weer gegrild worden. Maar goed, dat hoort erbij. Zij mogen in ieder geval niet in mijn arm prikken. Au.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.