maandag, maart 09, 2009

Inbraakgolf

Er wordt in deze wijk behoorlijk vaak ingebroken. Dat was niet zo, toen wij er kwamen wonen wist geen van onze buren meer wanneer er voor het laatst was ingebroken. Maar sinds we terugkwamen van vakantie deze zomer is dat veranderd. De flatscreen van de overburen was de eerste buit, en ondertussen kan ik zo de huizen aanwijzen waar ook ingebroken is. We hebben al 2x politie aan de deur gehad met de vraag of we iets gezien hebben, en uit het lokale sufferdje weten we van nog een aantal gevallen vlakbij.

Wat mij opvalt is dat er overal dezelfde buit gehaald wordt, het gaat om flatscreens. Het moeten mensen zijn die bekend zijn in de buurt; ze weten dat er een flatscreen hangt, en ze breken in op heel verschillende tijden. Wel komen ze altijd via een bovenlicht op de eerste verdieping. Daar kun je ook heel makkelijk bij via alle uitgebouwde keukens en aanbouwtjes.

Daarom zit er tegenwoordig ook een alarm op zowel bovenlicht als openslaand raam waar ze makkelijk bij kunnen. Kleine slotjes hadden we al langer op de ramen, alles wat makkelijk en ver open kan zit de hele winter dicht. Maar juist voor het raam boven het platte dakjes is dat wel erg lastig. In dat kamertje staat nou juist de kattenbak. Die ruikt niet altijd even fris, maar luchten doen we dan maar via de badkamer en/of de logeerkamer. Dat gaat gelukkig prima, maar eigenlijk is het wel zot.

Ons huis zal niet hoog op het lijstje staan: onze tv is een ouderwetse dikbuik, we hebben weinig waardevolle spullen in huis en nog minder voor het raam, en we hebben een huisdier. Geen grote gemene waakhond, maar elk huisdier schrikt wel af. Toch, toen ik vanmiddag naar huis kwam lopen met de boodschappen uit de supermarkt, voelde ik dat ik minder vrij woon dan in het begin.

Er hing een buurvrouw uit het raam de straat in te turen. Nou ja, buurvrouw, het is de dochter van overburen die altijd op de kleinkinderen passen. Ze zal dus wel naar haar zoon uitgekeken hebben, maar onwillekeurig keek ik ook even rond. Behalve een glazenwasser zag ik net een klein scootertje in de brandgang verdwijnen. Ik heb dus mijn tas binnengezet en ben ook even door de brandgangen gelopen.

Daar zag ik het scootertje weer, het reed veel te hard, zonder nummerborden en werd bestuurd door een jonge man in het bezit van petje èn capuchon. Zo koud was het nou ook weer niet, want hij had geen handschoenen aan. Ik verdenk hem niet meteen van inbraken, hij reed waarschijnlijk door de brandgang om de politie niet tegen te komen. Geen gekke keus, want die reed door de straat hierachter. Maar zolang die in de auto blijven zitten zien die natuurlijk ook niets.
Het wordt erger straks in de zomer, als ik gewoon ramen en deuren open wil kunnen houden. Als de kat uren buiten moet kunnen blijven en af en toe toch een hapje halen. Ik kan haar bakje wel in de tuin zetten natuurlijk, maar dan blijft er voor onze gedomesticeerde felix niet veel over. Hier lopen allemaal buurtkatten die vele malen gehaaider zijn dan onze binnenkat. Ik hoop echt dat ze voor die tijd weten wie het gedaan heeft. Dan mag de dader/mogen de daders voor mijn part in de zomer binnenzitten. Met het raampje op een kier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.