vrijdag, december 05, 2008

Sinterklaas

Sinterklaas kwam vanavond langs met een lekkere verpakking Kneipp doucheschuim. Zes probeerflacons met echt zalige geurtjes. Heel onverwacht en heel lief. Plus een chocoladeletter natuurlijk, die echt lekker is. Melkchocolade met hazelnoten en hij smaakt prima.

Sinterklaas had me ook naar de tandarts gestuurd, vullingen vervangen uit mijn voortanden. Ik rekende eens even; volgens mij zijn de oudste bijna 30 jaar geleden gezet, en toch zijn ze wit. Nou ja, met een bruin randje dan, omdat ze ondertussen niet meer helemaal aansloten op de tand. Maar bij nader inzien moet mijn tandarts toen een heel nieuwe methode toegepast hebben. De vullingen zelf waren nog prima, maar mooi is anders natuurlijk. Nu ziet het er weer mooi uit, straks nog een kroon en dan is dat rijtje weer prima.

Verder zijn dit toch echt de donkere dagen voor kerst. Ik hou er niet van, hele korte grijze dagen en lange sombere regenachtige nachten. Bah. Doe mij maar zomer. Traditiegetrouw trek ik me op aan het vooruitzicht op vakantie, en voorjaar. Nieuwe bloemen, de akkers die weer groen worden, en zon, veel zon. Misschien wordt het in mei weer net zulk mooi zomerweer als vorig jaar, met warme lange dagen.

Ik vind dat ook altijd heerlijk in mei; de dagen zijn dan zo lang en de avonden zo aangenaam. Nog weinig muggen en wespen, wel veel vogels en vlinders en rupsen en vaak een heerlijke temperatuur om te wandelen. Met overal nieuwe ontdekkingen, want tot juni blijft er voortdurend van alles beginnen. Het klimaat verschuift wel wat en vogels leggen al lang niet meer pas in mei hun ei. Maar er zijn nog wel veel nesten dan en tegelijk jonge vogels.


Soms zie je een reekalf, en in de weide springen de laatste lammetjes en kalfjes nog rond. Mensen zijn ook vriendelijker dan, hebben minder ruimte nodig en genieten meer. Geen grote winterjassen en zware boodschappentassen, gewoon minder om mee te nemen. En omdat de dagen zo lang zijn valt het werk ook niet zo zwaar, er zijn dan toch genoeg uren in een dag.

Nu om 5 uur ’s middags zit ik al te gapen. Lange winteravonden zijn wel gezellig, maar niet zo heel productief. Een beetje handwerken lukt wel, maar je hebt er veel licht voor nodig en dat is ook niet voortdurend fijn. Gewoon kaarsjes aan, glühwein in de hand en wat kaas op tafel is veel beter. Maar dat kan natuurlijk ook niet elke avond.

Voor deze ene keer kan het weer eind juli 2009 me niet boeien. Het weer in Europa dan. Als alles goed gaat zijn we dan ver weg. Meer dan een continent van huis. Woestijn, winter (vrijwillig!) en safari. Het vooruitzicht beurt me enorm op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.