maandag, september 08, 2008

September

Het echte leven begint weer, het parlementaire jaar wordt geopend. Mensen zijn weer druk bezig alsof er nooit een zomervakantie geweest is, het is weer bijna nine-eleven en het lijkt wel herfst buiten. Ik heb het niet zo op september.

Er is wel één heel groot voordeel aan de maand september. Het is de maand met de meeste paddestoelen. Of dat werkelijk zo is weet ik eigenlijk niet een, maar gevoelsmatig is dat wel zo. Dus batterijtjes in de lader, fototoestel in de rugzak en naar buiten dan maar.

De laatste paar weken is het seizoen al weer zichtbaar begonnnen. En hoewel ik daadwerkelijk het hele jaar wel paddestoelen zie, ook wel verse, het lijkt toch wel of het nu het hoogtepunt is. Wanneer zie je in 1 wandeling een heel jonge en een bijna verlepte dennenvoetzwam? Prachtige piepjonge bovisten naast een oud, opengebarsten en volgeregend exemplaar?

De kans op het vinden van nieuwe soorten wordt natuurlijk wel kleiner. Zeldzame paddestoelen weet ik wel te vinden, maar nieuwe soorten voor mijn persoonlijke lijst zijn moeilijker. Ik zou zo graag een inktviszwam zien. Of aardsterren in Nederland. Weer eens heksenboter. Alleen die namen al; zo grafisch.

Het weer werkt in ieder geval mee vandaag. Vanmorgen zonnig en mooi, nu dreigend, veel wind en kouder. Nu nog een koude nacht en dan komen ze als paddestoelen uit de grond. Gni!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.