donderdag, september 21, 2006

Reeën

In de boemel naar huis kijk ik om me heen wie zijn schoenen uitgedaan heeft. Plotseling hangt er namelijk een ondraaglijke stank in de coupé. Als ik mijn neus uit mijn boek haal zie ik waar we zijn, en ik denk meteen niet meer aan zweetsokken. De eerste bieten liggen in stapels op het terrein van de fabriek, de ovens zijn warm, ik ruik de start van de campagne.

In de ochtendtrein kom ik er weer langs en in het vroege ochtendlicht kijk ik naar de achterlichtjes van de file voor de poort. De nieuwe fly-over met rotonde eronder is prachtig aangelegd, maar de file staat al op die rotonde. De rest van de wegwerkzaamheden is nog niet klaar, dus ik ben blij dat ik met de trein kan. Het asfalt op de weg naar de stad wordt al weer aan gort gereden voor het werk klaar is.

Een paar stations voor mijn bestemming stop ik kranten en boek in de tas. Het is mooi buiten en het is nog heel vroeg. Geen zin meer in de puzzel, geen geduld meer voor het boek. De zon laat zich al weer prachtig zien, de kale velden baden in zacht oranje. De aardappelen zijn gerooid, het land ligt al weer klaar. Eén veld is niet geoogst, maar er is dan ook geen loof te zien. Asperges? Het zou kunnen gezien de tijd van het jaar en de vorm van de grond. Hoewel aardappelen tegenwoordig ook in die rillen geplant worden, maar daarvoor deugt het seizoen niet.

Totaal onverwacht zie ik links mijn reeën weer. Vlakbij de trein 1 bok met 2 geiten, iets verderop een geit met een bijna volgroeid kalf. Ze hoort duidelijk bij de roedel, en haar kalf is bijna zo groot dat ze zich weer thuis kan melden. Als haar kind een bok is gaat het een moeilijke winter tegemoet. Elke keer als ik het niet verwacht laten ze zich even zien als een cadeautje. Mijn dag begint prachtig.

De roofvogel zit op zijn vaste plekje op hetzelfde veld. Op een heuveltje, dichtbij de muizen. Zijn veren zijn oud en verkleurd, en wellicht heeft hij ook een moeilijke winter in het verschiet. Maar voorlopig is het nog herfst met prachtige warme dagen. En de ochtendzon zal zijn oude lijf wel goed doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier uw bericht achter, maar hou het vrolijk.